Zamienniki cukru – jakie są i kiedy po nie sięgać?
Zamienniki cukru – jakie są i kiedy po nie sięgać?

Zamienniki cukru – jakie są i kiedy po nie sięgać?

Cukier to według licznych specjalistów jedno z największych zagrożeń współczesnego żywienia. Ukryty niemal w każdym produkcie spożywczym, często zawoalowany pod wymyślnymi nazwami, potrafi wyrządzić w organizmie wiele szkód. Codzienne spożywanie cukru jest prawie nieuniknione – trudno jest wyeliminować go w stu procentach. Na szczęście nie trzeba tego robić – wystarczy tylko słodzić z głową! Jaki cukier jest zdrowy? Czym zastąpić cukier w wypiekach? Sprawdź!

Dlaczego warto wyeliminować biały cukier z diety?

Rafinowany cukier nie ma w sobie żadnych wartości, poza tą energetyczną. Dostarcza więc wielu kalorii w postaci cukrów, które szybko rozkładają się w układzie pokarmowym i błyskawicznie trafiają do krwiobiegu. Duża dawka cukru w jednym posiłku oznacza konieczność większego wyrzutu insuliny. Ten hormon działa na naszą korzyść – dostarcza glukozę do wszystkich potrzebujących jej komórek ciała, zapewniając szybki zastrzyk energii, a jej nadmiar magazynuje.

Niestety, glukoza odkłada się nie tylko w mięśniach i wątrobie, ale również w postaci tłuszczu podskórnego oraz trzewnego, który bardzo trudno jest później spalić. Tym samym nadmierne spożywanie cukru prowadzi do nadwagi i otyłości, będącej wspólnym mianownikiem innych chorób – miażdżycy, nadciśnienia, problemów ze stawami i kręgosłupem, a także rozregulowanej gospodarki hormonalnej. Choroby wywoływane w pośredni sposób przez nadmierne spożycie cukru nie rozwijają się z dnia na dzień – to proces, który trwa latami. Tym bardziej trudno zauważyć, kiedy przekracza się granicę nadkonsumpcji cukru, a potem jeszcze trudniej zawalczyć o powrót do zdrowia. Zamienniki cukru to dobry sposób, by powiedzieć STOP chorobom cywilizacyjnym.

Czy każdy powinien ograniczyć spożycie cukru?

Bardzo alarmujące są statystyki dotyczące spożycia cukru w Polsce. Mówią one, że spożywamy średnio 25 łyżeczek cukru dziennie, podczas gdy maksymalne spożycie powinno wynosić 10 łyżeczek. Warto wspomnieć, że konsumpcja ta nie dotyczy wyłącznie cukru stołowego – sypanego do kawy czy herbaty lub dodawanego do domowych wypieków. Cukier w różnych postaciach znajduje się także w produktach przetworzonych – sosach, mrożonkach, ciastach, słodyczach, pieczywie i wielu innych.

Bardzo często producenci eliminują cukier ze swoich wyrobów, dostarczając konsumentom produkt typu light, ale dosładzają go sztucznymi słodzikami oraz wzmacniają jego smak za pomocą chemii i tłuszczów trans. Oznacza to, że praktycznie każdy spożywa zbyt wiele cukru, często nawet nie będąc tego świadomym. Aby odzwyczaić swój organizm od nadmiaru słodkości albo po prostu zastosować profilaktykę wielu chorób cywilizacyjnych, warto pomyśleć o zdecydowanych cięciach – czyli zredukowaniu spożycia cukru do minimum. Szczególny nacisk na stosowanie zamienników cukru i zmniejszenie jego ilości w diecie powinni położyć diabetycy oraz osoby chorujące na insulinooporność i otyłość.

Jak ograniczyć cukier w diecie? Zdrowy słodzik receptą na sukces

Problem z ograniczeniem cukru polega na tym, że jest on substancją silnie uzależniającą. Uwielbiamy słodkości i bardzo trudno jest powstrzymać się przed ich zjadaniem. Całkowita redukcja cukru poprzez unikanie słodyczy i dosładzanych produktów może okazać się bardzo trudna do wykonania – w końcu każdy czasem zasługuje na odrobinę słodyczy w życiu. Dlatego dużo lepiej postawić na zamienniki cukru. Ten biały, stołowy, najlepiej wyrzucić ze swojej kuchni całkowicie i przestać go używać, starać się także unikać kupowania produktów zawierających cukier. Warto wypróbować naturalne słodziki – takie, w których substancją słodzącą nie jest sacharoza, lecz inne rodzaje cukrów, a także alkohole cukrowe.

Naturalne słodziki – co, jeśli nie cukier biały?

Najzdrowszy zamiennik cukru to ten, który nie tylko pochodzi z natury i nie zawiera chemicznych substancji, ale również nie wywołuje podniesienia poziomu glukozy we krwi ani nie zawiera wielu kalorii. Nie każdy ma potrzebę redukowania kaloryczności swojej diety poprzez odstawienie cukru. Dlatego też wiele osób skłania się ku delikatnemu ograniczeniu spożycia cukru, poprzez zamianę tego białego stołowego na jego inną, mniej słodką, ale równie smakowitą wersję. Cukier kokosowy, trzcinowy, czy syrop daktylowy albo z agawy to naturalnie słodkie substancje, które są nieco mniej kaloryczne od cukru. Z ich spożywania może wynikać jednak pewna korzyść – mianowicie, wraz z takim słodzikiem dostarcza się do organizmu innych cennych substancji pochodzenia roślinnego.

Jeśli planujesz jedynie ograniczyć spożycie cukru, a wiesz, że jego nadkonsumpcja nie jest dla Ciebie aż takim problemem, możesz pozwolić sobie na naturalne słodziki. Ich skład chemiczny może się okazać korzystny dla Twojej nowej, zdrowszej diety!

Słodziki, od których się nie tyje – czyli jakie?

Jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru? Zdrowy słodzik, który dodatkowo nie tuczy, to święty Graal dietetyki – ale spokojnie, już odnaleziony. Stewia, ksylitol czy erytrytol to substancje pochodzenia naturalnego o bardzo słodkim smaku, które oprócz tego mają jedną wielką zaletę – praktycznie nie zawierają kalorii.

Zdrowe słodziki są polecane w diecie redukcyjnej, a także u diabetyków i osób cierpiących na insulinooporność. W związku z tym, że w składzie chemicznym tych słodzików nie ma cząsteczek cukrów prostych, nie podnoszą one poziomu cukru w krwi ani nie zawierają prawie wcale kalorii. Należy jedynie uważać na ich dawkowanie – w nadmiarze mogą one wywoływać rozstrój żołądka. Nie zaleca się drastycznego zastępowania całego dotychczas spożywanego cukru tymi słodzikami, a jedynie włączanie ich po trochu do codziennej diety, tak, by układ pokarmowy zdążył się do nich przyzwyczaić.

Czym zastąpić cukier w wypiekach?

Jaki cukier jest zdrowy, a przy tym dobrze komponuje się z pieczonymi deserami? Nie wszystkie zamienniki cukru dobrze sprawdzają się w tej roli z uwagi na ich budowę chemiczną. Jeśli planujesz słodkie wypieki, zastąp w przepisie biały cukier jego zamiennikami – na przykład syropem z agawy, cukrem trzcinowym lub kokosowym. Nie wszystkie słodziki nadają się do wypieków. Szczególnie ciasta drożdżowe nie udają się na słodzikach bezcukrowych, ponieważ potrzebują one cukru do przeprowadzenia procesu fermentacji drożdżowej.

Wybierając zdrową ścieżkę swojego żywienia, postaw na różnorodne zamienniki cukru i bezkaloryczne substancje słodzące. Zdrowy słodzik sprawi, że Twoja codzienność będzie słodka, a odchudzanie lub dieta eliminacyjna – pozbawione wyrzeczeń!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl