Dlaczego warto jeść orzechy?
Dlaczego warto jeść orzechy?

Dlaczego warto jeść orzechy?

Ich charakterystyczny słodkawy smak i niezrównana chrupkość to cechy, które dodają wyrazistości wielu ciastom, słodkim deserom, a nawet sałatkom. Nie trzeba jednak tworzyć wymyślnych przepisów, aby wkomponować orzechy do swojej diety. Wystarczy nasypać je do miseczki i chrupać, bo warto! Co takiego w nich jest, że śmiało można je uczynić ulubioną przekąską?

Orzechy zalety – za co je kochamy?

Każdy gatunek orzechów charakteryzuje się nieco innym smakiem, ale każdy łączy jedno – subtelna słodycz i chrupkość przenikająca się z gładkością wnętrza, co daje niezrównane doznania podczas jedzenia. Świetnie nadają się do spożycia na surowo, można je wykorzystywać do wypieków, a nawet przyrządzać z nich mleka roślinne, czy mielić na doskonałe masło. Możliwości kulinarnego wykorzystania to niejedyne zalety tych stwardniałych owoców zamkniętych w twardej skorupie.

Niezwykle bogaty jest ich skład chemiczny. W orzechach przeważają węglowodany i tłuszcze, ale wśród tych drugich występują duże ilości zdrowych kwasów tłuszczowych. Ich proporcje w każdym gatunku orzechów są zmienne – właśnie dlatego warto dbać o ich różnorodność na swoim talerzu. Oprócz omega-3 i omega-6, orzechy mają też w sobie sporo witamin, głównie z grupy B oraz E, silnego przeciwutleniacza. Orzechy to także świetne źródło wielu minerałów, które mogą zapobiegać poważnym niedoborom. Znajdujący się w nich błonnik spowalnia wchłanianie cukrów z posiłku, obniża poziom cholesterolu, a także poprawia trawienie i daje uczucie sytości na długo, co jest jedną z licznych zalet orzechów.

Orzechy, na co dobre?

Czy orzechy są zdrowe? Jest pewna grupa osób, które nie powinny spożywać orzechów. To oczywiście alergicy – niektóre orzechy są źródłem bardzo silnych alergenów. Wszyscy inni natomiast będą czerpać mnóstwo korzyści zdrowotnych z ich spożywania. Dzieci zajadające się orzechami uzupełniają swoje zapotrzebowanie na witaminy, minerały i kwasy omega-3 niezbędne dla prawidłowego wzrostu. Młodzież skorzysta na spożywaniu orzechów dzięki ich wzmacniającemu działaniu na układ nerwowy. Ich częste jedzenie może wpłynąć na poprawę pamięci i koncentracji, co z pewnością przełoży się na wyniki w nauce.

Spożywanie orzechów dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy jest w stanie przeciwdziałać starzeniu się organizmu. To świetna wiadomość dla osób dbających o swój wygląd i doskonałą kondycję – orzechy warto jeść do późnej starości, gdyż pomagają one utrzymać zarówno ciało, jak i umysł w świetnej formie.

Jakie orzechy są najzdrowsze?

Wartość zdrowotną orzechów trudno jest rozpatrywać na jednej płaszczyźnie. Najczęściej jednak bierze się pod uwagę główny, najbardziej pożądany składnik odżywczy znajdujący się w nich – czyli kwasy tłuszczowe nienasycone. Pod tym względem królują orzechy laskowe, włoskie i migdały. Nie sposób także nie wspomnieć o walorach smakowych tych orzechów – dzięki temu, że są tak smakowite i łatwo dostępne w każdym sklepie, ich spożywanie nikomu nie powinno nastręczać większych trudności. Z kolei orzechy nerkowca to także źródło bardzo dobrze przyswajalnego białka roślinnego – pełnowartościowego pod względem zawartości aminokwasów. Trudno jednoznacznie zawyrokować, który orzech jest najzdrowszy – dlatego najlepiej lubić je wszystkie i spożywać często różne ich rodzaje!

Orzechy na diecie

Czy orzechy tuczą? To jedne z najbardziej tuczących produktów w naszej kuchni! Mogą one zawierać nawet 500-700 kcal w 100 gramach! To sprawia, że wiele osób ma wątpliwości, czy orzechy na diecie to dobry pomysł. Warto jednak wziąć pod uwagę kilka ich dobroczynnych właściwości. Jedna, to oczywiście zdolność do skutecznego zaspokajania głodu, czyli wysoka gęstość energetyczna. Garść orzechów w zupełności wystarcza, aby poradzić sobie z apetytem na słodycze i zafundować sobie zdrową przekąskę. Należy ją jednak uwzględnić w bilansie kalorycznym na diecie redukcyjnej, ponieważ będzie ona stanowiła sporą część kalorii spożytych danego dnia.

Orzechy to także nieocenione źródło kwasów omega-3, witamin i minerałów, a ich właściwa podaż pozwala na uregulowanie wszelkich procesów metabolicznych. Dzięki usprawnieniu pracy mięśni i układu nerwowego można odnosić większe korzyści z ćwiczeń fizycznych, a jedzenie orzechów właśnie do tego zmierza. Oprócz tego spożywanie orzechów z dużą ilością błonnika to sposób na wydłużanie okresu pomiędzy poszczególnymi posiłkami, co sprzyja odchudzaniu. Trzeba jedynie pamiętać o umiarze oraz o tym, by spożywanie orzechów przeplatać jedzeniem lekkich, niskokalorycznych potraw – na przykład sałatek owocowych lub warzywnych.

Dlaczego warto jeść orzechy?

Przede wszystkim – ponieważ są pyszne! Znakomicie sycą głód, zastępując mnóstwo niezdrowych przekąsek, od chipsów po słodycze, bo tłumią na nie apetyt i zniechęcają do podjadania innych niezdrowych przekąsek. Tym samym można je stosować z powodzeniem na dietach redukcyjnych, jednak pamiętając o ich wysokiej wartości energetycznej. W niewielkich ilościach, ale jedzone codziennie, orzechy włoskie, migdały, pistacje, laskowe, nerkowce, makadamia czy kokosy są w stanie zdziałać wiele dobrego dla organizmu. Promują zdrowie serca poprzez działanie przeciwzapalne i dostarczanie organizmowi wysokiej ilości kwasów omega-3 oraz obniżanie poziomu cholesterolu. Wzmacniają układ nerwowy dzięki zawartości witamin z grupy B. Działają także odmładzająco – to zasługa dobroczynnych, natłuszczających cerę kwasów tłuszczowych, oraz ich przeciwutleniającego działania wraz z witaminami. To wystarczające powody, by sięgać po nie każdego dnia bez względu na to, ile ma się lat!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl